DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

BÓLE KRĘGOSŁUPA LĘDŹWIOWEGO. DLACZEGO WYSTĘPUJĄ I JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ?

CZĘŚĆ I

Kręgosłup jako słup kręgów ma za zadanie otaczać i chronić rdzeń kręgowy. Składa się z części szyjnej, piersiowej, lędźwiowej oraz ogonowej (guzicznej). Między poszczególnymi kręgami, z wyjątkiem C1-C2, znajdują się krążki międzykręgowe, potocznie zwane dyskami. Podstawowym zadaniem tych krążków jest równomierne rozkładanie obciążeń na całą powierzchnie kręgu. Składają się one z pierścienia włóknistego, który otacza galaretowate jądro miażdżyste. W okolicy naszego kręgosłupa przebiegają liczne nerwy, które odpowiadają za unerwienie naszego ciała.

CZY WIESZ, ŻE:

• opinie dotyczące szkodliwości ćwiczeń fizycznych są dyskredytowane;

• największym zagrożeniem ,,dzisiejszego” kręgosłupa są obciążenia genetyczne oraz osobowość człowieka jako ta, która wpływa na wszelkie aspekty zachowań powiązanych z bólem;

• badanie rezonansem magnetycznym oraz tomografem komputerowym nie zawsze jest zgodne z objawami przedstawianymi przez pacjenta i nie musi prowadzić do podjęcia decyzji o operacji;

• zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa są zazwyczaj bezobjawowe;

• osteoporoza zazwyczaj jest bezobjawowa;

• skolioza i lordoza, dopóki nie są wyraźnie pogłębione, same w sobie nie powodują bólu;

• bóle kręgosłupa najczęściej dotyczą krążków międzykręgowych i patologii z nim związanych;

• „rwa kulszowa” oraz „korzonki” to najczęściej mylone pojęcia dotyczące kręgosłupa;

• w profilaktyce bólów kręgosłupa nie zaleca się wyraźnie sznurówek ortopedycznych i pasów lędźwiowych;

• najczęstszym problemem dotyczącym kręgosłupa są nawroty bólów, a więc najważniejsza jest profilaktyka i ergonomia;

• w przypadku osób z bólem kręgosłupa szczególną uwagę trzeba zwrócić na czynniki związane z pracą zawodową, tj.: ergonomia miejsca pracy, odpowiednie przenoszenie przedmiotów oraz schylanie się;

• zaleca się odpowiednie poduszki lędźwiowe do siedzenia na fotelu, krześle czy w samochodzie;

•  najbardziej obciążającą pozycją kręgosłupa jest niewłaściwa pozycja siedząca;

• aparat ruchu, jakim jest kręgosłup, najlepiej leczyć ruchem.

CZYM RÓŻNIĄ SIĘ NASZE APARATY INHALACYJNE OD NEBULIZATORÓW DOMOWYCH?

Aparaty inhalacyjne dostępne w naszym Centrum Inhalacji  są zdecydowanie bardziej skuteczne od zwykłych aparatów dostępnych w domu. To urządzenia, które służą do precyzyjnego podawania leku osobom (w tym dzieciom) zmagającym się z chorobami układu oddechowego. Umożliwiają podanie choremu leków wziewnych, czyli leków w postaci rozpylonej mgiełki (aerozolu) bezpośrednio do układu oddechowego, zwiększając tym samym ich skuteczność. W zależności od wielkości cząsteczek, lek taki osiada na krtani, gardle, tchawicy i oskrzelach, a najmniejsze cząsteczki potrafią dotrzeć aż do pęcherzyków płucnych.  Podanie leku w takiej formie i w taki sposób zwiększa działanie terapeutyczne oraz zmniejsza działania uboczne towarzyszące podawaniu leków domowymi sposobami.

B O R O W I N A

Czy wiesz, że nasza borowina pochodzi z naturalnych goczałkowickich złóż borowiny?

Borowina, czyli torf leczniczy, należy do grupy surowców zwanych peloidami. Są to utwory powstałe w wyniku naturalnych procesów geologicznych, które po zmieszaniu z wodą służą do celów leczniczych w formie okładów i kąpieli.

Na co pomaga?

Goczałkowicka borowina stosowana jest do zabiegów wykonywanych w naszym Centrum. Ogrzaną do temperatury 38-42 stopni Celsjusza borowiną okłada się zgodnie z zaleceniem lekarskim całe ciało lub jego część (z pominięciem okolicy serca i głowy). Zabiegi borowinowe powodują miejscowe przegrzanie się tkanek, a wraz z efektem pocenia szybciej wydalane są z organizmu toksyczne substancje (sole, tłuszcze, cholesterol, kwas moczowy, kwas mlekowy). Ciepło przyspiesza obieg krwi i łagodzi ból.  Kąpiele borowinowe polecane są przy dużych wysiłkach fizycznych, treningach. Zawijania borowinowe stosuje się przede wszystkim na okolice stawów, wspomagając przebieg procesów wypoczynkowych w więzadłach, czy ścięgnach najczęściej ulegającym przeciążeniom, czy urazom mechanicznym. W procesach pourazowych i zwyrodnieniowych stawów poprawiają ich ukrwienia i odżywienie. Dobroczynny wpływ zabiegów borowinowych można też spotkać w schorzeniach ginekologicznych, a także w przewlekłych stanach zapalnych pęcherzyka żółciowego i wątroby. Borowina wykazuje też działanie ujędrniające, nawilżające, regenerujące, antycelulitowe i odchudzające. Służy zatem odnowie biologicznej organizmu.

Przeciwskazania

Nowotwory, czynne postaci reumatoidalnego zapalenia stawów, stany gorączkowe, skłonność do krwawień, ciąża, gruźlica, choroby nerek, niewydolność oddechowa oraz krążenia, ostre stany zapalne, niestabilna dusznica bolesna, zaawansowana miażdżyca, nadczynność tarczycy, choroby zakaźne.